Wnętrze ma znaczenie! O tym, jak powinna wyglądać przestrzeń, w której dzieci spożywają posiłki.
Wygodny, zapewniający odpowiednią ilość miejsca stół, energetyczne barwy ścian, komfortowa wielkość przestrzeni – to, jak wygląda pomieszczenie, w którym jemy posiłki, ma bardzo duże znaczenie.
Dlatego też tak ważne jest, by przestrzenie użytkowe z przeznaczeniem na spożywanie posiłków dedykowane dzieciom były właściwie zaplanowane i urządzone. Niezwykle istotne są w tym kontekście szkolne stołówki, w których dzieci spożywają nawet 2-3 posiłki dziennie. Jak zatem powinna wyglądać taka przestrzeń, by nawet największe niejadki chciały w niej przebywać? O szczegółach opowiada Maria Kowalewska, dyrektorka ds. edukacji i komunikacji z Federacji Polskich Banków Żywności, partnera społecznego programu „Extra Szkolna Stołówka”.
|
Kolory, czyli ma być energetycznie
Kolor otoczenia wpływa na nasze samopoczucie – przeważnie dobrze czujemy się w sąsiedztwie jasnych barw. I tak żółty i pomarańczowy mogą powodować, że będziemy zadowoleni i radośni. Kolorem, który pobudza do działania i dzięki któremu mamy więcej energii, jest czerwony. Te energetyczne barwy będą sprzyjać spożywaniu posiłków. Dlatego też w pomieszczeniach przeznaczonych do jedzenia, w tym na szkolnych stołówkach, powinny dominować różne odcienie żółtego, pomarańczowego i czerwonego. Niewskazane są barwy chłodne, w tym wyjątkowo niesprzyjający jedzeniu kolor niebieski.
Musi być jasno, czyli dużo światła
Przestrzenie użytkowe, w tym te przeznaczone dla dzieci, powinny być właściwie doświetlone. Istotna jest zarówno obecność światła dziennego, jak i odpowiednio zaprojektowane oświetlenie dodatkowe. W jasnej stołówce szkolnej zdecydowanie przyjemniej będzie zjeść obiad.
Bezpiecznie i funkcjonalnie, czyli rozplanowanie przestrzeni
Miejsca, w których dzieci spożywają posiłki, muszą cechować się odpowiednim rozplanowaniem przestrzeni. Takim, by dzieci czuły się bezpiecznie, swobodnie, komfortowo. Jednocześnie miejsca te muszą być niezwykle funkcjonalne. Jeśli mówimy o stołówkach w placówkach oświatowych, pamiętajmy, że to dzieci są głównymi użytkownikami i współgospodarzami szkoły i to z myślą o nich powinna być planowana szkolna przestrzeń:
· Pomieszczenie powinno być pozbawione elementów, które mogą być dla dziecka potencjalnym zagrożeniem, takich jak ostre kanty czy szklane przedmioty.
· Mówiąc o miejscach publicznych przeznaczonych do spożywania posiłku przez dzieci, warto pamiętać o zasadzie – im większa przestrzeń w przeliczeniu na jedną osobę, tym lepiej. Ważne bowiem, by zagęszczenie było na odpowiednim poziomie, ponieważ wpływa ono na poziom hałasu, a ten nie sprzyja atmosferze, w której najmłodsi powinni jeść.
· Meble powinny być dostosowane do wieku użytkowników przestrzeni – stół i krzesła muszą odpowiadać wzrostowi dzieci, dla jakich są przeznaczone. Na stołach powinna być taka ilość miejsca, która gwarantuje, że dziecko bez problemu zmieści tacę z obiadem, a podczas jedzenia nie będzie trącać kolegów.
· Co ważne, także między stołami powinna zostać zachowana odpowiednio duża ilość miejsca, by bez trudu można było mijać kolegów spożywających posiłki przy sąsiednich stołach. Dzięki odpowiedniemu rozplanowaniu przestrzeni, szkolna stołówka będzie miejscem nie tylko spożywania posiłku w komfortowych warunkach, ale także przestrzenią budowania wzajemnych relacji miedzy uczniami.
· W miejscu, w którym dzieci spożywają posiłki, powinny mieć dostęp do bieżącej wody – by mogły zadbać o higienę rąk. Na stołach muszą znajdować się serwetki, które także będą jej sprzyjać.
· Dzieci powinny mieć również swobodny dostęp do tac i sztućców.
· Idealną sytuacją jest, gdy w miejscu spożywania posiłku znajduje się też osobny kącik, wyposażony w wygodne kanapy, w którym dzieci odpoczną po zjedzeniu obiadu i poczekają na swoich kolegów.
Dzieci są wzrokowcami, czyli pamiętajmy o kolorowych dodatkach
Wszelkie dekoracje powinny być zainstalowane nisko, na wysokości wzroku dzieci. Jednak, co ważne, muszą być one planowane z umiarem, by nie powodowały nadmiaru bodźców, zbytnio nie rozpraszały – aby dzieci mogły się skupić na spożywaniu posiłku. Ważne są też naczynia, w jakich podawane są posiłki dla najmłodszych – kolorowe talerze i kubki będą zachęcać do jedzenia. Na stołach powinny znajdować się estetyczne nakrycia.
Na mieście
Atmosfera i wygląd miejsca ma znaczenie także podczas rodzinnego wyjścia na obiad – zwłaszcza, gdy rodzice planują posiłek z dzieckiem w wózku lub z kilkorgiem pociech. Wtedy najlepiej wybierać przestrzenne lokale, co ważne - bez schodów. Istotne, by pomieszczenia były jasne, pełne kolorów i przyjaznych dla dzieci mebli – to wyznaczniki, które mogą pomóc w wyborze miejsca na rodzinny obiad. Stoły i krzesła powinny być dostosowane do dzieci – idealne są te, których wysokość da się regulować. Wspaniale, jeśli w środku znajduje się kącik dla najmłodszych, w którym mogą one spędzić czas, zanim zostanie podany posiłek. Odpowiednio zorganizowana przestrzeń sprawi, że dzieci z chęcią zasiądą do stołu.
______________________________________________________________________
„Extra Szkolna Stołówka” to program edukacyjny dedykowany dla szkół podstawowych, którego partnerem społecznym jest Federacja Polskich Banków Żywności. Jego celem jest polepszenie warunków, w jakich dzieci w szkołach spożywają posiłki, oraz edukacja w zakresie właściwego gospodarowania żywnością. Każda szkoła zarejestrowana na stronie www.extrastolowki.pl otrzyma materiały edukacyjne w formie elektronicznej oraz scenariusz prowadzenia lekcji dla nauczycieli, przygotowane przez ekspertów Federacji Polskich Banków Żywności. Programowi towarzyszy konkurs skierowany do szkół podstawowych, dzięki któremu zostanie wyłonionych 5 placówek, które wygrają remont stołówki o 30 000 zł. Rejestracji może dokonać dyrektor placówki lub inna osoba dorosła za jego zgodą, w okresie od 2 stycznia 2017 r. do 31 maja 2017 r. Inicjatorem programu jest marka Delma.
Regulamin programu znajduje się na www.extrastolowki.pl.
Nadesłał:
Anna1
|