Co kraj, to lodowy obyczaj – trendy w Polsce i we Włoszech


Co kraj, to lodowy obyczaj – trendy w Polsce i we Włoszech
2019-05-30
Polak konsumuje średnio 5,5 kilograma lodów w ciągu roku, Włoch – prawie trzy kilogramy więcej . Jemy je najczęściej w domu, a Włosi w lodziarniach i cukierniach. W Polsce królują śmietankowe, Włosi na pierwszym miejscu stawiają te o smaku czekoladowym.

Polak konsumuje średnio 5,5[1] kilograma lodów w ciągu roku, Włoch – prawie trzy kilogramy więcej[2]. Jemy je najczęściej w domu, a Włosi w lodziarniach i cukierniach.
W Polsce królują śmietankowe, Włosi na pierwszym miejscu stawiają te o smaku czekoladowym. Obie narodowości zgodne są natomiast co do jednego – to czekolada stanowi nieodzowny dodatek do lodów. LOTTE Wedel – najsilniejsza czekoladowa marka w Polsce, która rozszerza swoją ofertę lodów „jak ze snów”, postanowiła zbadać zwyczaje konsumpcji tych mroźnych słodkości w naszym rodzimym kraju i porównać je do lodowej ojczyzny – Włoch.

Lody jedzą (prawie) wszyscy 

Wyniki badania potwierdzają sprzyjający klimat dla branży lodowej, który zwiastowało już zeszłoroczne długie i upalne lato. Lody jedzą bowiem prawie wszyscy przebadani Polacy i Włosi. Na 2000 respondentów z obu krajów znalazło się jedynie 6 osób deklarujących, że nie jedzą lodów. Niemal połowa Polaków konsumuje je co najmniej raz w tygodniu. We Włoszech odsetek ten jest większy – co najmniej jednokrotne sięganie po mrożone słodkości  w ciągu tygodnia zadeklarowało 59 proc. mieszkańców słonecznej Italii. Miłośnikami lodów w Polsce są głównie kobiety – co czwarta respondentka typuje je jako ulubioną słodycz, stawiając je na równi z domowym ciastem. Czym w takim razie wolą się rozkoszować polscy mężczyźni? Są fanami czekoladowych tabliczek i domowych wypieków. Włosi natomiast, bez względu na płeć czy wiek, jako ulubioną słodycz wskazują właśnie lody.  

W domu czy w lodziarni? 

We Włoszech, ojczyźnie słynnego gelato czy tartufo di Pizzo, najpopularniejszym miejscem konsumpcji lodów są lodziarnie i cukiernie. Polacy najchętniej raczą się nimi w domowym zaciszu. 69 proc. badanych wskazało dom jako miejsce, w którym zazwyczaj zdarza się im jeść lody. Dla obu narodowości mrożone słodkości są na pierwszym miejscu spośród przekąsek spożywanych w trakcie spaceru (tak wskazało odpowiednio 41 i 43 proc. polskich i włoskich respondentów). Badanie wykazało różnicę w postrzeganiu lodów jako dodatku – Polacy częściej niż Włosi, widzą je jako dodatek do kawy czy ciepłej szarlotki. 

Lody i czekolada – duet idealny! 

Zarówno w Polsce, jak i we Włoszech, królują lody mleczne, w tyle pozostawiając sorbety. Różnice występują natomiast w kwestii preferencji smakowych. W Polsce podium należy do wanilii i śmietanki (które jako ulubione, na równi wskazuje połowa respondentów), a także czekolady preferowanej przez 44 proc. badanych. To właśnie ona zamyka ścisłą czołówkę uwielbianych przez Polaków smaków, tuż za nią plasują się bakalie i karmel. Dla Włochów to czekolada jest niekwestionowanym numerem jeden. Poza tym, gustują oni głównie w lodach orzechowych: pistacjowych oraz laskowych. 

Według badań, dodatkiem, dzięki któremu lody stają jeszcze smaczniejsze, jest czekolada – aż 9 na 10 Polaków jest zdania, że doskonale się łączą. Popularność tej kompozycji wynika również z faktu, że Polacy traktują lody głównie jako mrożoną alternatywę dla innych deserów. Co czwarty Polak, gdy ma ochotę na coś słodkiego, sięga właśnie po lody – najchętniej z czekoladowym dodatkiem. 

Wedlowska czekolada od prawie 170 lat jest synonimem najwyższej jakości i niepowtarzalnego smaku.  Aby konsumenci mogli cieszyć się nią również w sezonie letnim, rozszerzyliśmy naszą ofertę o lody „jak ze snów”. Wśród mroźnych słodkości na patyku, każdy może odnaleźć to, co lubi najbardziej – czekoladę w różnych połączeniach i odsłonach. Nasze nowości bazują na tradycyjnych smakach, jednak zaskakują oryginalnymi dodatkami, tj. kawałki migdałów, truskawek czy słonych, karmelizowanych orzechów – mówi Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierownik Komunikacji Korporacyjnej w LOTTE Wedel. 

Lodowy impuls 

Wyniki badania wskazują na zdecydowanie impulsowy charakter konsumpcji lodów , 70 proc. Polaków sięga po nie spontanicznie wtedy, gdy ma na to ochotę. Najpopularniejszym formatem lodów impulsowych w Polsce (dostępnych w sklepach) są lody na patyku. 90 proc. badanych deklaruje, że co najmniej raz w roku je właśnie ten rodzaj lodów. Dla porównania, ten format wskazało ¾ Włochów, dla których najpopularniejsze w tej kategorii są za to lody w rożku (93 proc.). 

Przyjemność, którą chcemy się dzielić 

Pomimo impulsowego charakteru konsumpcji mroźnych deserów, zaledwie 18 proc. Polaków przyznaje, że cieszy się nimi w samotności. Deklaruje tak natomiast ponad ¼ Włochów. Chętniej niż Włosi wybieramy się na lody w towarzystwie i serwujemy je najbliższym.
57 proc. respondentów dzieli się chwilami słodkiej przyjemności w gronie rodzinnym, 
a 47 proc. raczy się nimi w parach. Niezależnie od indywidualnych preferencji oraz zwyczajów konsumentów, z badania wynika, że co do jednego jesteśmy zgodni: lody smakują najlepiej w towarzystwie i w… czekoladzie.  


[1] E.Wedel za Nielsen- Panel handlu detalicznego, cała Polska, Sprzedaż wolumenowa za okres maj 2018 - kwiecień 2019.

[2] Ice cream Market in Italy, https://www.statista.com/outlook/40100400/141/ice-cream/italy (dostęp 22.05.2019)

Nadesłał:

Redakcja PR

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl