Sekretarz Generalny KUPS: Konsument oczekuje naturalnego składu produktu spożywczego
Poszukiwanie produktów o prozdrowotnych właściwościach jest jednym z najważniejszych trendów konsumenckich kształtujących branżę spożywczą w ostatnich latach. Klienci chętniej sięgają po artykuły, które pozytywnie wpływają na zdrowie.
Zwiększający się popyt na nie wyznacza kierunek działania producentom, którzy już posiadają naturalne przetwory w swoich ofertach, a także tym, którzy szukają nowych obszarów rozwoju swoich marek.
Kupujący coraz częściej sięgają po produkty, które mogą wpływać pozytywnie na funkcjonowanie organizmu. Potwierdzają to wyniki badań, przeprowadzone wśród świadomej grupy konsumenckiej, jaką są matki – aż 70% z nich czyta skład produktów, zaś 51% z nich zwraca dodatkowo uwagę na tabelę wartości odżywczych[1]. Branża spożywcza, w tym przetwórstwa owocowo-warzywnego, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom klientów poprzez proponowanie nowych, naturalnych wyrobów, jednak klienci nie zawsze są tego świadomi. Przykładowo, choć 95% matek wie, że soki zawierają witaminy, tylko 38% z nich jest świadomych, że znajdziemy w nich również antyoksydanty[2]. To pokazuje, że potrzebna jest dalsza, przykuwająca uwagę komunikacja na temat realnych właściwości wyrobów owocowo-warzywnych – wyjaśnia Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS. Zwraca jednocześnie uwagę, że kształtowanie świadomości konsumenckiej jest szansą biznesową dla przetwórców, gdyż edukacja w zakresie prawidłowego odżywiania wpływa finalnie na decyzje zakupowe.
Konsumenci potrzebują wskazówek
Kupujący są świadomi wybranych prozdrowotnych właściwości czy wpływu poszczególnych składników na funkcjonowanie organizmu, jednak nie zawsze jest to wiedza pełna. Widać to na przykładzie witaminy C – 98% konsumentów wie, że wpływa ona pozytywnie na odporność, jednak już tylko 38% zdaje sobie sprawę z tego, że zwiększa jednocześnie przyswajalność żelaza[3], biorącego udział w dotlenianiu narządów i tkanek. Wyniki badań pokazują, że choć wiedza w zakresie prawidłowego odżywiania jest duża, to wymaga jeszcze uzupełnienia. Dotyczy to również produktów dostępnych w sklepie – 76% klientów żywi błędne przekonanie, że soki mogą zawierać dodatkowy cukier, 68% uważa, że są do nich dodawane konserwanty[4]. Wskazuje to na pewne zagubienie konsumentów w obszarze właściwego odżywiania i połączenia jego zasad z konkretnymi artykułami spożywczymi. Kupujący są wręcz bombardowani informacjami, promocjami i sprzecznymi komunikatami, i choć wzrasta popularność superfoods i naturalnych wyrobów, także regionalnych i tradycyjnych, kupujący nie zawsze są w stanie zidentyfikować je na sklepowej półce. Z drugiej strony widać tendencje, w ramach której klienci próbują bronić się przed natłokiem komunikacyjnym poprzez szukanie wiarygodnego potwierdzenia wartości odżywczych, na przykład na etykiecie – wyjaśnia Barbara Groele. Aż 85% klientów zwraca uwagę na informacje zawarte na etykiecie o wpływie danego produktu na zdrowie, zaś 90% jest zdania, że dodatkowy certyfikat, potwierdzający jakość artykułów spożywczych, byłby przydatny[5] – dodaje.
Dodatkowe narzędzie promocji dla producentów
Po przeanalizowaniu wyników badań Barbara Groele, Sekretarz Generalny KUPS, nie ma wątpliwości – Producenci, którzy chcą przykuć uwagę klientów, powinni postawić na certyfikat, będący w świadomości konsumenckiej realnym potwierdzeniem prozdrowotnych właściwości produktów. Szeroki wybór artykułów spożywczych, a także mnogość podobnych komunikatów marketingowych sprawiają, że kupujący potrzebują prostych i jasnych oznaczeń, przyciągających uwagę na sklepowej półce, takich jak certyfikat. Według deklaracji konsumentów, aż 87% z nich wybrałaby produkt z certyfikatem nawet, jeśli byłby on droższy,[6] co pokazuje, że to nie zawsze cena jest czynnikiem determinującym decyzję o zakupie, a wysoka jakość potwierdzona oznaczeniem. Ta tendencja będzie się nasilać ze względu na pokolenie Z, które niebawem zyska siłę nabywczą. Jest to pokolenie przyzwyczajone nie tylko do natłoku informacyjnego, ale także do zasad prawidłowego odżywiania i stylu życia eko. W związku z tym, aby móc do nich docierać, należy zdecydowanie postawić na naturalne formuły produktów, bo takie będą się znajdować w obszarze ich zainteresowań. Aby przebić się więc przez natłok komunikacyjny i aby móc odpowiedzieć na potrzeby w zakresie prawidłowego odżywiania powstało branżowe rozwiązanie wspierające krajowych przetwórców z sektora owoców i warzyw - System Jakości Certyfikowany Produkt (CP). Umożliwia on odnalezienie się konsumentów z producentami przetworów owocowo-warzywnych o naturalnym składzie i prozdrowotnych właściwościach. Dla przedsiębiorców opatrzenie swoich produktów logotypem Systemu oznacza możliwość wyróżnienia ich spośród innych, dostępnych na rynku, poprzez wyraźne oznakowanie, które w jasny i prosty sposób komunikuje ich wysoką wartość odżywczą. Reformulacja staje się koniecznością, wyróżnianie produktów wolnych od sztucznych dodatków również.
Więcej informacji znajduje się na stronie http://www.certyfikowanyprodukt.pl/
[1] Dane z badania Promocja Certyfikacji Innowacyjnych Przetworów z Owoców i Warzyw, IQS Sp. z o. o., grudzień 2018, Badanie CAWI, matki dzieci w wieku 3-18 lat, N=248
[2] ibidem
[3] ibidem
[4] ibidem
[5] ibidem
[6] ibidem
Nadesłał:
KDreher
|